Wirtualna Kultura nie pamięta, czy w szkole była mowa o "rokoko". Na szczęście dzięki Internetowi wiedzę można zawsze pogłębić.
- kliknijcie: Encyklopedia PWN - rokoko.
"rokoko, nurt artystyczno-literacki ukształtowany we Francji w XVIII w. w kręgu arystokratycznej kultury dworu Ludwika XV; uznawane często za odmianę schyłkowego baroku, odpowiednik préciosité; związek z kulturą dworską, tendencje sentymentalne, sielankowość, lekkość i wykwintność formy, motywy egzotyczne"
- kliknijcie: Barok - Wikipedia.
Mimo tych internetowych podpowiedzi ona nie pokusi się na "fachową" ocenę wystawy "Szaleństwo rokoka", która kończy się 14 stycznia 2024:
- kliknijcie: Szaleństwa rokoka - wystawa w Muzeum Narodowym Wrocław,
- kliknijcie: Szaleństwo rokoka - YouTube.
Na wrocławską kartę seniora bilet kosztuje 3 zł.
Wystawie towarzyszyły liczne wydarzenia, a oprowadzania miały różne cele tematyczne.
- kliknijcie: Wydarzenia towarzyszące wystawie.
"Willmann maluje oczy pełne cierpienia w jedyny niezwykły sposób, to wyjątkowa umiejętność. "
Oczy, którym Wirtualna Kultura przyjrzała się na wystawie "Szaleństwo rokoka", nie wyglądały na cierpiące. One zaskoczyły Wirtualną Kulturę dużymi rozmiarami - nikomu powieki nie opadały. Poza tym nie miały wydłużonych rzęs, co teraz widać na każdym kroku.
Wirtualna Kultura zapytała młodego człowieka pilnującego zbiorów, czy faktycznie w tamtej epoce wszystkie oczy były takie jak na obrazach. Odpowiedzi nie uzyskała. A jak Wam się wydaje?
Od innej osoby pilnującej wystawy dowiedziała się, co kopa słomy ma wspólnego z rokoko. Kształt instalacji, a szczególnie jej górna część, nawiązuje do stylu rokoko z powodu zwiewnych zawijasów. W istocie związki z rokoko są głębsze. Przeczytajcie opis instalacji:
Zegary, meble, stroje, porcelana itp. Wszystko na wystawie jest. Kliknijcie na miniatury zdjęć.
- kliknijcie: Culture.pl - Katarzyna Kozyra.
Fachowa relacja z wystawy ukazała się m.in. na portalu Wrocławia:
- kliknijcie: Fani XVIII wieku dosłownie zwariują. Wystawa „Szaleństwo rokoka!” w Pawilonie. Czterech Kopuł.
"Za sprawą wielomiesięcznej pracy 17 kuratorów z wielu dziedzin sztuki przekonamy się, jak bogaty, fascynujący i ożywczy był styl rokoko i jak wybrzmiał na Śląsku ostatni akord epoki baroku. Zobaczcie ponad 500 eksponatów w Pawilonie Czterech Kopuł, w tym wiele rarytasów. (...)
Obejrzymy ponad 500 dzieł sztuki sztuki malarskiej, rzeźbiarskiej, graficznej, złotniczej, meblarskiej, porcelanowej, ale też arcydzieła mody."
Pomysłodawca i koordynator wystawy:
dr hab. Piotr Oszczanowski, Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Kuratorzy wystawy:
Barbara Andruszkiewicz, Dział Rzeźby XVI–XIX w. MNWr
Iwona D. Bigos, Kierowniczka Pawilonu Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Anna Chmielarz, Dział Malarstwa MNWr w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Barbara Fercowicz, Kierowniczka Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Tadeusz Fercowicz, Dział Kultury Technicznej MNWr
Elżbieta Gajewska-Prorok, Dział Szkła MNWr
dr Robert Heś, Gabinet Dokumentów MNWr
Magdalena Karnicka, Dział Numizmatyczno-Sfragistyczny MNWr
Małgorzata Korżel-Kraśna, Kuratorka Galeria Rzemiosł Artystycznych i Kultury Technicznej MNWr
Małgorzata Macura, Dział Malarstwa XVI–XIX w. MNWr
Małgorzata Micuła, Dział Rzeźby MNWr w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Dział Tkanin i Ubiorów MNWr
dr Adam Organisty, Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Jolanta Sozańska, Dział Ceramiki MNWr
Aleksandra Szwedo, Dział Fotografii MNWr w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Jacek Witecki, Dział Metali i Zegarów MNWr
dr Aurelia Zduńczyk, Dział Grafiki XVI–XIX w. MNWr
Przypomnienie. Wystawa "Szaleństwa rokoka" znalazła się wśród dziesięciu najważniejszych tegorocznych wystaw w Polsce według oceny redaktorów Gazety Wyborczej:
Krystyna - Wirtualna Kultura
Co za wpis. Co za Rokoko. Dziękuję. "W poszukiwaniu opadajacych powiek", powaliło mnie na ziemię.. 🤣🤣🤣👏👏👏❤️
OdpowiedzUsuńIle niezwykłej wiedzy...
OdpowiedzUsuńKrysiu, twoja relacja jest świetnym filtrem tej wystawy. Dla mnie? Na pewno! Dziwny jest ten świat, ale może dlatego tak ciekawy? Dobrze jest wiedzieć wszystko co piszesz, łatwiej wtedy zmierzyć się z oglądana rzeczywistością wystawy. A rokoko? Osobiście preferuję,,barok". Pozdrawiam Majka
Ta relacja i zdjęcia bardzo zachęcają do obejrzenia wystawy.
OdpowiedzUsuńAle... będę w kłopocie, bo po obejrzeniu instalacji snopka, gdy pójdzie sobie człowiek na spacer, to stwierdzi, że kształty drzew, chmur bądź fal na powierzchni Odry to jedynie "pozorna oczywistość". Naprawdę musi być tak, jak w tym muzealnym akcie - bez pierwowzoru w sztuce np. Berniniego lub Rousseau snopki, chmury i woda musiałyby wyglądać inaczej...
Czy wzorowałyby się na starożytnej klasyce? - oto kwestia, którą może zechce kiedyś zanalizować pan Olaf Brzyski.
:-)
Ola