Zapraszamy wszystkich uczestników 60+ Virtual Culture.
Wyjeżdżamy 7.11 o godzinie 8.00 spod siedziby Żółtego Parasola. Czeka nas zwiedzanie wystawy z przewodnikiem a na miejscu przyjrzymy się jak Centrum Kultury Zamek w Poznaniu wykorzystuje nowe technologie dla prezentowanie dorobku kultury.
Zapisy pod nr telefonu: 530 239 756
Chętnych zapraszamy do kontaktu, a tymczasem kilka słów o samej wystawie.
O polskim kontekście wystawy można przeczytać min. na łamach niedawnego wydania Newsweeka:
Choć Frieda nie miała sposobności odwiedzenia Europy Wschodniej, to w życiu malarki ważną rolę odegrały dwie artystki polskiego pochodzenia. Pierwszą była urodzona w Grajewie Bernice Kolhko - zawodowa fotografka, która Meksyk odwiedziła w 1951 z zamiarem portretowania tamtejszych kobiet. Po trzech lat podróży po kraju trafiła pod dach umierającej już Fridy. Malarka, która pod koniec życia nie pozwalała się fotografować, zdecydowała się na jeden portret. Autorką była właśnie Kolhko.
Drugą artystką polskiego pochodzenia, która miała styczność z meksykańską malarką była Fanny Rabel – malarka urodzona w Lublinie, której rodzice wyemigrowali w 1928 roku do Paryża. W 1940 studiująca wówczas w Szkole Malarstwa i Rzeźby La Esmeralda w Meksyku Rabel poznała Fridę, a ta stała się jej nauczycielką i mentorką. Rabel podkreślała w wywiadach, ze to Frida „otworzyła jej oczy” na tematykę kobiet. Frida, a po niej Rabel w swojej sztuce często poruszały tematy bardzo osobiste, związane z ciałem, takie jak menstruacja, poronienie czy aborcja.
Frida Kahlo pozostawiła po sobie ponad 200 prac. W większości są to niewielkie obrazy przedstawiające artystkę w kolorowych strojach ludowych z regionu Oaxaca. Jeden z tych obrazów trafił w 1939 na wystawę malarstwa w paryskim Luwrze, było to zarazem wielkie wyróżnienie dla meksykańskiej sztuki. Frida była pierwszą artystką z Meksyku prezentującą swoje malarstwo w paryskiej galerii. Kariera artystki na dobre rozpoczęła się dopiero po jej śmierci w 1954 roku gdy za sprawą swoich uczniów, a później filmu jej popularność znacznie wzrosła. Dziś wystawy jej malarstwa można zobaczyć w największych galeriach sztuki na świecie – londyńskiej Tate czy nowojorskiej MoMie.
źródło: http://www.newsweek.pl/kultura/wydarzenia/wystawa-frida-kahlo-i-diego-rivera-polski-kontekst-w-poznaniu,artykuly,416735,1.html
źródło: http://www.newsweek.pl/kultura/wydarzenia/wystawa-frida-kahlo-i-diego-rivera-polski-kontekst-w-poznaniu,artykuly,416735,1.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz