Słowo "blog" nie jest staropolskim słowem i czasami jego odmiana przez przypadki budzi wątpliwości. Na szczęście wszystko zostało uzgodnione przez polonistów, kliknijcie: Plany - blogu czy bloga?, mimo to kłopoty z odmianą czasami są.
Na ostatnich warsztatach tej edycji projektu +60 Virtual Culture, realizowanego przez stowarzyszenie "Żółty Parasol", seniorzy zakładali własne blogi za pomocą darmowej platformy "Blogger", którą udostępnia Google, kliknijcie tutaj: blogger.com. Właśnie w bloggerze jest założony blog "60+Virtual Culture". Warunkiem skorzystania z tego serwisu w celu założenia bloga jest posiadanie poczty mailowej "Gmail". Blog będzie skojarzony z adresem poczty.
Zwróćcie uwagę, że adres internetowy tego bloga powstał z nazwy bloga "60virtualculture.pl". Tę nazwę wybrał "założyciel" bloga (czy był nim Marcin?) w trakcie jego tworzenia. Blogger do tej wybranej przez "założyciela" nazwy dopisał "blogspot.com", kliknijcie tutaj, żeby zwrócić uwagę na adres internetowy bloga: Blog wirtualnej kultury - wersja polska. Część adresu "blogspot.com" jest wspólna dla wszystkich blogów założonych za pomocą Bloggera, porównajcie internetowy adres tego bloga, kliknijcie: Blog stowarzyszenia "Popowiczanie".
Przepis na założenie bloga jest bardzo prosty. Uczestnicy warsztatów - wirtualni seniorzy szusujący po internecie w zawrotnym tempie - szybko własne blogi założyli dzięki wyjaśnieniom i instrukcjom Marcina. Największym problem okazał się wybór nazwy bloga. Nawet najzabawniejsze nazwy były już "zajęte". Blogger to sam sprawdza. Oj, natrudzili się wirtualni seniorzy, zanim nazwy swoich blogów wybrali (kliknijcie na zdjęcia).
Przejdziecie do tej strony, kliknijcie: Utwórz bloga i w niej kliknijcie na okienko "utwórz bloga". Co będziecie musieli zrobić i o czym zadecydować?
- Wybrać tytuł bloga.
- Wybrać motyw bloga, czyli jak on będzie wyglądał.
- itd
Wszystkie czynności, związane z zakładaniem bloga są jasno na ekranie przez serwis "Blogger.com" opisane. Ja wybrałam motyw "prosty". Motyw można później zmienić. Aby skasować blog, trzeba wejść w "ustawienia" i wybrać "inne".
Na utworzonym już blogu posty może publikować założyciel bloga (administrator bloga) i inne osoby, którym on da uprawnienia. Mnie uprawnienia do pisania na tym blogu dał Marcin. Aby napisać post, trzeba kliknąć na "Nowy post". Pojawi się okienko, w którym wpisuje się tekst, wkleja zdjęcia, tworzy linki itd. Narzędzia do tych wszystkich czynności są podane w ramkach na górze postu. M.in. dotyczą one wyboru czcionki, koloru, formatowania itd. Sporo tych możliwości jest, ale nie musicie tego wszystkiego na początku stosować, więc nie zrażajcie się. Z prawej strony na górze są: "Opublikuj, Zapisz, Podgląd, Zamknij". Warto w trakcie pisania postu klikać na "zapisz", aby nic Wam "nie zginęło". "Zamknięcie" powoduje powrót do poprzedniego "stanu". Post będzie zapamiętany w wersji roboczej - można go będzie potem zmieniać po wybraniu "edytuj". Aby opublikować post, trzeba kliknąć na "Opublikuj", ale warto go wcześniej obejrzeć, wybierając "Podgląd".
Oto dwa filmy z YouTube z radami, jak zakładać blog (bloga?):
- kliknijcie: Instrukcja 1,
- kliknijcie: Instrukcja 2.
Platforma Blogger jest skojarzona z "Picassa", w której pamięta się zdjęcia umieszczane na blogu, kliknijcie tutaj: Blogger - Wikipedia. O tym, jak do postów (wpisów) na blogu wklejać zdjęcia i jak dodawać "linki" opowiedziałam na warsztatach. Może napiszę o tym innym razem.
Każdy internauta może pisać komentarze do już opublikowanych postów, kliknijcie tutaj: Jak opublikować komentarz?. Powodzenia!
Popowiczanka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz