Tym razem Wiesia, Andrzej i Krystyna razem z Grupą Dialogu Społecznego ds. Technologii Obywatelskich wybrali się na Wielką Wyspę z wizytą do Rady Osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszewice, kliknijcie tutaj: Rada Osiedla. Tematem spotkania były technologie obywatelskie na osiedlach, ale pierwszą część spotkania zdominowała dyskusja o stałych punktach konsultacji dla seniorów, w których mogliby liczyć na bezpłatną pomoc informatyków wolontariuszy. Dyskusja na ten temat rozpoczęła się w styczniu, kliknijcie: Czternastu wspaniałych wrocławian.
Uczestnicy spotkania utwierdzili się w przekonaniu, że najlepszym miejscem takich punktów są biblioteki. Aneta, Dominik, Martyna i przedstawicielka Fundacji Manus, zobowiązali się do pewnych działań, które mam nadzieję doprowadzą do powstania takich punktów. Niektóre filie Biblioteki Miejskiej już teraz seniorom pomagają w obsłudze komputerów, ale nie wiadomo, czy w wystarczającym zakresie, kliknijcie: E-senior. Fundacja Manus działa głównie na rzecz studentów Politechniki Wrocławskiej, ale problemy seniorów nie są jej obce, kliknijcie: Fundacja Manus.
Kliknijcie na zdjęcia, żeby je powiększyć.
Uczestnicy spotkania utwierdzili się w przekonaniu, że najlepszym miejscem takich punktów są biblioteki. Aneta, Dominik, Martyna i przedstawicielka Fundacji Manus, zobowiązali się do pewnych działań, które mam nadzieję doprowadzą do powstania takich punktów. Niektóre filie Biblioteki Miejskiej już teraz seniorom pomagają w obsłudze komputerów, ale nie wiadomo, czy w wystarczającym zakresie, kliknijcie: E-senior. Fundacja Manus działa głównie na rzecz studentów Politechniki Wrocławskiej, ale problemy seniorów nie są jej obce, kliknijcie: Fundacja Manus.
Kliknijcie na zdjęcia, żeby je powiększyć.
W drugiej części spotkania omawiano różne aplikacje mobilne dla mieszkańców i proponowano ich modyfikacje oraz uzupełnienia. Nie sądzę, żeby wrocławianie te aplikacje znali - ja nie. Czy słyszeliście o aplikacjach mobilnych:
- Kanarek - sprawdza zanieczyszczenie powietrza w Twojej okolicy, kliknijcie: Aplikacja Kanarek,
- CzaDzik - wizualizuje i lokalizuje pojazdy gaśnicze, kliknijcie: Czadzik,
- Lokomo - podaje aktualną pozycję tramwajów i autobusów wrocławskiej komunikacji miejskiej na żywo, kliknijcie: Lokomo,
- Blisko - aplikacja do otrzymywania na bieżąco lokalnych informacji od nadawców, takich jak urzędy gmin i miast, dostawcy prądu, wody czy internetu, biblioteki, domy kultury, lokalne kluby sportowe, służby porządkowe np. straż pożarna, policja, kliknijcie: Blisko.
Czy wiecie, że możecie w internecie sprawdzić, kiedy Alba lub Ekosystem przyjadą do Was, żeby wywieź śmieci? Czy wiecie, co to są "przoki" i gdzie można zgłosić "niczyje śmieci"? Do tego wszystkiego są technologie obywatelskie, które wymagają większej popularyzacji wśród nas seniorów - nie możemy być "cyfrowo wykluczeni".
Nie zabrakło też dyskusji o nowych biletomatach we wrocławskiej komunikacji. Są obawy, że seniorzy będą mieli z tym problem. Zobaczcie te filmy:
- biletomaty, kliknijcie: Biletomat - elektroniczny bilet
- biletomaty, kliknijcie: Biletomat jak kasownik.
Biletomaty startują we Wrocławiu 8 marca 2018. Przeczytajcie instrukcję obsługi, kliknijcie: Biletomaty - instrukcja obsługi.
W trzeciej części wizyty GDSu w Radzie Osiedla na Wielkiej Wyspie pojawiła się silna ekipa z komisariatu policji przy ulicy Grunwaldzkiej, Komisariat Policji Wrocław Śródmieście. Od bardzo sympatycznych policjantów dowiedzieliśmy się
W trzeciej części wizyty GDSu w Radzie Osiedla na Wielkiej Wyspie pojawiła się silna ekipa z komisariatu policji przy ulicy Grunwaldzkiej, Komisariat Policji Wrocław Śródmieście. Od bardzo sympatycznych policjantów dowiedzieliśmy się
- jak korzystać z aplikacji mobilnych do kontaktów z policją, np. "Moja komenda", kliknijcie: Moja komenda,
- jak dowiedzieć się o nazwisko i numer telefonu naszego "dzielnicowego policjanta",
- jak anonimowo zgłosić jakiś wypadek drogowy itp (z jednego adresu IP można to zrobić tylko raz dziennie),
- jak korzystać z aplikacji "Blisko" do kontaktów z policją, jakie są kategorie zgłoszeń,
- czego można dowiedzieć się na stronach internetowych Centrum Zarządzania Kryzysowego (system ostrzegania), kliknijcie: Serwis Zarządzania Kryzysowego.
- itd.
Oj, dużo tych informacji było, oj dużo - wszystkie bardzo pożyteczne. Warto było na Wielką Wyspę wybrać się. BRAWO!
Wiesia i Andrzej aplikację mobilną "Blisko" znali już wcześniej, więc ich pytania były bardzo konkretne. Krystyna, kompletnie niezorientowana w temacie, zapytała policjantów o to, jak piorą swoje piękne koszulki, skoro są do nich przyczepione blaszki z nazwiskami. Odpowiedź była zaskakująca - blaszki są przymocowane za pomocą magnesu! Jakie to proste rozwiązanie.
Widząc silną reprezentację seniorów na spotkaniu, policjanci opowiedzieli też o nowych metodach nabierania babci i dziadka. Uważajcie bardzo, na przykład, jak ktoś przyjdzie z "administracji", żeby sprawdzić, czy nie zalewacie sąsiadów w łazience. To może być podstęp. Policjanci radzili też, aby na wszelki wypadek robić zdjęcia cennych przedmiotów w mieszkaniu.
Uwaga. O GDS ds. Technologii Obywatelskich możecie poczytać tutaj, kliknijcie: Spotkania GDS ds. Technologii Obywatelskich oraz tutaj: GDS ds. Technologii Obywatelskich - wydarzenie, a o wszystkich grupach dialogu społecznego na portalu "Wrocław rozmawia", kliknijcie: Wrocław rozmawia.
Krystyna (Wirtualna Kultura)
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń