piątek, 1 maja 2020

MET, MoMA i Hermitage


Wirtualna Kultura musiała się wczoraj nauczyć dwóch nowych skrótów: MET i MoMa. A powodem były maile od Oli i Zosi. One widocznie myślą, że Wirtualna Kultura ma albo podręczną bibliotekę z albumami z muzeów albo bywała w Nowym Jorku. Nic z tych rzeczy. Albumy jakieś ma, ale nie są one "muzealne". Do Nowego Jorku nigdy nie doleciała.

Basia też przysłała maila, ale on nie wymagał nauki nowych skrótów. Dwa pierwsze zdjęcia są z maila od Basi. Jej mini ogródek jest w pełnym rozkwicie. Dwa następne zdjęcia są od Oli i Zosi.


Ola jest na zdjęciu w MET, czyli w Metropolitan Museum, a Zosia w MoMa, czyli w Museum of Modern Art - oba muzea są w Nowym Jorku:
Chciałoby się krzyknąć: ach, co to za muzea! W MET Ola zakochała się w spojrzeniu kardynała w okularach na obrazie El Greco. Zosię porwał do tańca Henri Matisse:

Oli się wydaje, że "pasuje" do białej rzeźby na zasadzie kolorystycznego kontrastu. Zosia myśli, że "pasuje" do namalowanego przez Matissa obrazu "Taniec", bo ma odpowiednią długość ramion - zmierzyła to w centymetrach. Koniecznie kliknijcie na zdjęcia i napiszcie, czy Ola i Zosia faktycznie "pasują". One przysłały zdjęcia w związku z apelem Wirtualnej Kultury z tego wpisu:

Ostatnie zdjęcie Wirtualna Kultura dostała z Paryża. I teraz się głowi, dlaczego Dawid "pasuje" do obrazu. Szukała w obrazie okularów, ale ich nie znalazła. Może Wy znajdziecie? Kliknijcie. Dla ułatwienia podam, że autorem obrazu jest francuski artysta Jean Dubufet, a wystawa była w Marsylii:

Obraz El Greco "Kardynał" jest przedmiotem podziwu m.in. z powodu okularów, które były wtedy nowym wynalazkiem - bardziej ceniono binokle:
Postacie z obrazu Matissa tańczą francuską farandolę, taniec w metrum 6/8, pochodzący z Prowansji:
Matiss namalował dwa podobne obrazy - jeden jest w Nowym Jorku, drugi w Ermitażu w Petersburgu:

Miłego zwiedzania muzeów przy dźwiękach nagranych przez Chór Kameralny Ostinato z Ołbina. Jego członkowie zaśpiewali w domowych pieleszach - każdy oddzielnie. Wyszło "excellent" - synchronizacja znakomita. BRAWO! Link przysłała Ewa:
Krystyna - Wirtualna Kultura

5 komentarzy:

  1. Dawid wyjątkowo dobrze pasuje do tego obrazu. A - ze względu na kompozycję. Świetnie się w nią wpisuje, rozpięcie jego koszuli pokrywa się z częścią lewej strony ramy obrazu, ukośne linie tworzone przez paski torby i aparatu są równoległe do ukosów przebiegających przez centrum płótna; B - z powodu kolorystyki utrzymanej w tym samym tonie; C - ze względu na wrażenie pewnego rozwichrzenia ("treść" dzieła i fryzura Dawida). No... może wystarczy?
    Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu,ale masz artystyczne oko. Nic dziwnego, skoro odwiedziłaś tyle muzeów na całym świecie. Jestem zachwycona Twoją analizą.

      Krystyna

      Usuń
  2. Doskonala analiza zdjecia mojego syna z obrazem Dubuffet! A poniewaz jest wielkim smakoszem sztuki, przetlumacze mu ten komentarz na francuski. Dziekuje i serdezcznie pozdrawiam z Paryza

    OdpowiedzUsuń
  3. Znam autorkę Krysię,to moja siostra!
    Dumny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam autora komentarza - to mój ukochany kuzyn.

      Krystyna

      Usuń