wtorek, 22 lutego 2022

Historia liczb

Dzisiaj w Internecie krążyły dwa słowa: palindrom i ambigram, ponieważ mieliśmy niezwykłą datę 22.02.2022. Można było ją czytać od lewej do prawej i wspak, o ile zignorowało się kropki. Faktycznie 22022022 jest palindromem. 

Gorzej było z uzasadnieniem, że ta data jest ambigramem, czyli czymś, co do góry nogami znaczy to samo. Usunięcie kropek nie wystarczało. Trzeba było "główkę" dwójki lekko wyprostować, stosując odpowiednie fonty. Wirtualna Kultura przejęła się bardzo profanacją dwójki. 

W roku 1990, z okazji pewnego wydarzenia w jej życiu zawodowym, dostała od Jurka książkę: Georges Ifrah, Dzieje liczby, czyli historia wielkiego wynalazku. w której wpisał cytat z Hamleta Szekspira: 

O dear Ophelia! I am ill at these numbers: I have not art to reckon my groans.

(przekład swobodny: O droga Ofelio, jestem chory na te liczby. Nie mam sztuki, by liczyć moje jęki).

Autor książki uświadomił Wirtualnej Kulturze, że od samego początku dwójka nie miała lekko. W cywilizacji egipskiej dwójkę zapisywano za pomocą dwóch kresek, czyli dwóch jedynek. Liczba dwa mimo to była uprzywilejowana - ludzie zamierzchłych czasów czuli, że dwa to nie jeden. Dwa to para, życie i śmierć, dobro i zło, prawda i fałsz.


Etapy rozwoju inteligencji człowieka i abstrakcyjnego pojmowania, czym są liczby, moją swoje odbicie w rozwoju dziecka. Podobno dopiero w drugiej połowie drugiego roku życia dziecko rozróżnia jeden i dwa. Autor wspomnianej powyżej książki zaobserwował wiele razy, że w trzecim roku życia dziecko ma trudności z pojmowaniem liczby trzy - wymienia jeden, dwa, cztery, zapominając o trójce. Czy to możliwe? Co więcej, pisze on, że sroki i kruki potrafią odróżnić konkretne ilości w zakresie tylko do czterech. 

Rzymianie wymyślili znak dla liczby pięć. To był postęp. Czy wyróżnili liczbę 5 dlatego, że tyle mamy palców u ręki? Pisali tak:

I, II, III, IIII, V, VI, VII, VIII, VIIII.

Historia liczb i sposobu ich zapisywania jest fascynująca:

Czy możecie sobie wyobrazić, że kiedyś nie było zera?

Dodatek. Witryna o palindromach, 
Wymyślanie ich to fajna zabawa. Wirtualnej Kulturze spodobał się ten: A kilku tu klika. Czy to zdanie jest o czytelnikach bloga?

Uwaga. Powodem napisania tego wpisu były przepiękne, wiosenne zdjęcia, które Wirtualna Kultura dostał od Oli, a nie cyfra 2. Taka jest prawda.
Krystyna - Wirtualna Kultura

14 komentarzy:

  1. A ja myślałam, że pora już spać, a tu nowy materiał do przemyśleń. Kwiatki piękne, zapachniało wiosną.

    Ala

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, Krysiu, ten palindrom to o nas, bo teraz właśnie "Kilku tu klika". Czy tych kilku to (jakaś) klika?
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  3. Klika klika: klik, klik, klik...
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  4. Swietnie zaczac dzien jak sie znowu czegos uczymy i jak zawsze bez trudu bo humor Wirtualnej Kultury to najlepszy wybor swietnego pedagoga!!! Dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uczniowie powinni wziąć przykład z seniorów.

      Krystyna

      Usuń
  5. IrenazeSzczepina23 lutego 2022 11:20

    Niesamowite! 22022022 jest palindromem. Ileż mądrości w tym blogu. Dzięki naszej kochanej Wirtualnej Kulturze ciągle się uczę. Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Razem się uczymy - to są uroki "wieku dojrzałego".

      Krystyna

      Usuń
  6. Ja też chciałam iść spać (zamiast się uczyć angielskiego), ale Twoje ciekawostki bardzo kuszą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sen, angielski czy liczby? Co wybrać? Oto jest pytanie. Miło, że wybrałaś liczby.

      Krystyna

      Usuń
  7. Muszę przyznać Krysiu, ze chciałam tylko rzucić okiem (choruję i leżę plackiem) ale utonęłam w fascynującym materiale o liczbach; czytałam i czytałam otwierając kolejne linki ale poczułam, że już się gubię przy hipotezie Riemanna (a może już nieco wcześniej) i przy Sicie Eratostenesa zapachniało mi wręcz alchemią :), jak czytałam o schemacie działania Sita to co trzeba wykonać, to czułam, że za chwilę przeczytam np. "..i następnie spalić niebieskie piórko sójki" 😀 i otrzymasz wynik. Dziękuję Krysiu za frajdę jaka miałam z czytania i wybacz mi żarcik przy tak poważnym temacie; Pozdrawiam Ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu, to ogromna dla mnie radość czytać takie komentarze. Dziękuję i życzę dużo zdrówka.

      Krystyna

      Usuń