Wirtualnej Kulturze czasami zdarza się, że musi wrócić do domu zaraz po wyjściu z niego. Zgodnie z przesądem, by zapobiec czemuś złemu, siada wtedy na drewnianym krześle (taborecie) i jeszcze ręką go dotyka. Ona nie wie, jakie jest źródło jej przesądu.
W Muzeum Etnograficznym przekonała się, że inne pokolenia też mają przesądy i nie są one dokładnie takie jak te "uznawane" przez Wirtualną Kulturę. Poznała też nowe, na przykład, o paleniu włosów obcinanych dzieciom. O zabobonach rozmawiano po konferencji prasowej i oprowadzaniu po wystawie czasowej „Aśka Borof. Powszednie misterium”:
"Prace artystki odwołują się także do pierwotnego sensu sztuki – mediacji. Poprzez sztukę, obiekty wotywne artystka prosi o zdrowie dla siebie i najbliższych. Przygląda się pięknu katolickiego rytu bez uprzedzeń, a przecież najtrudniej dostrzec piękno w tym, co bliskie i codzienne. Aśka Borof niczym etnografka dokumentuje też przemijające piękno Górek Zachodnich, dzielnicy Gdańska, w której mieszka i pracuje.
Swoimi pracami przypomina odbiorcy o znaczeniu rytuałów i często odwołuje się do pierwotnej, sakralnej funkcji sztuki. Jej obrazy i obiekty odnoszą się do archaicznego pojmowania sacrum, gdzie obraz sam w sobie stanowi obiekt kultu. Artystka dostrzega sacrum tam, gdzie być może go nie ma. W podwórzu, w gęsi, w kobiecie siedzącej w autobusie. Jej twórczość ma też charakter utylitarny, porządkuje świat, upamiętnia miejsca i osoby, ale ma też je chronić."
W konferencji prasowej udział wzięli: Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Marta Derejczyk, kierowniczka Muzeum Etnograficznego, Aśka Borof, artystka, Olga Budzan, kuratorka wystawy.
Aśka Borof: absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (dyplom na Wydziale Malarstwa i Grafiki). Należy do grupy artystycznej Terytoria Stowarzyszone, współtworzy kwartet śpiewaczo-performatywny Odłam Źdźbło. Górki Zachodnie do dzielnica Gdańska przy ujściu Martwej Wisły. Artystka jest w tym miejscu zakochana:
Aśka Borof była ubrana w bluzkę, którą sama "wymalowała". Strój Olgi Budzan, kuratorki wystawy, też wzbudził zainteresowanie Wirtualnej Kultury. Olga "żakiecik" zrobiła z haftowanej serwety z plamą. Wszystko było pomyślane z troską ekologiczną. Na przykład, artystka wykorzystała stare tkaniny w swoich pracach. Sama zrobiła stroje, w które ubrały się śpiewaczki z ludowego zespołu Odłam Źdźbło. Wystawie towarzyszy śpiew zespołu.
Wirtualna Kultura jest przekonana, że wystawę "Aśka Borof. Powszednie misterium" powinni obejrzeć wszyscy od "rękodzieła". Wystawa jest czynna do 18 sierpnia 2024. Można na niej poznać różne techniki. W planie są warsztaty dla dzieci i dorosłych. Oto kilka wydarzeń towarzyszących wystawie:
- 18 maja 2024, godz. 18, oprowadzanie kuratorskie, Olga Budzan.
- 15 czerwca 2024, godz. 14, Haftowana koszula, warsztaty dla dorosłych. Prowadzenie Olga Budzan.
- 15 czerwca 2024, godz. 16, Rytuał, wydarzenie performatywno-śpiewacze zespołu Odłam Źdźbło.
- 22 czerwca 2024, godz. 15, Igłą i nitką malowane, warsztaty hafciarskie dla dorosłych z tłumaczeniem PJM. Prowadzenie Olga Budzan.
Uwaga. Kliknijcie na miniatury zdjęć. Prace na przedostatnim zdjęciu nie są fotografiami - to obrazy malowane. Przyjrzyjcie się im dokładnie. Zwróćcie uwagę na dziurę w ścianie na jednym ze zdjęć. To ślad po gniazdku artystycznie przykryty koronką!
Dodatek. Relacja Jerzego Dudzika z wystawy, na portalu Gazety Senior:
Krystyna - Wirtualna Kultura
Uwielbiam posty pocięte fotkami, ilustracjami czy obrazami... Jest wtedy tak przyjemnie i pięknie. Czuje ducha tego pokazu artystycznego. Tutaj jest dosyt artystyczny w 109 procentach. Czyta się i ogląda wspaniałe. Jest dostatecznie długi termin ekspozycji aby zobaczyć ja osobiście bo wg mnie bardzo jest tego warta. Dziękuję Krysiu i udanej ,,majówki wszystkim czytelnikom życzę Majka
OdpowiedzUsuńWirtualna kultura nie próżnuje.
OdpowiedzUsuńJak zwykłe ciekawe informacje.
Dziękuję bardzo. Alicja.