czwartek, 23 lutego 2023

Starzenie pozytywne z Piotrem Łąckim

Czego to psycholodzy  nie wymyślą! Nie pozwalają nam się starzeć normalnie, tylko doradzają "starzenie pozytywne". Taką radę Wirtualna Kultura usłyszała od Piotra Łąckiego, psychologa, autora wielu książek dla seniorów (kliknijcie na drugie i trzecie zdjęcie poniżej):

Jak Wirtualna Kultura może się starzeć pozytywnie (chyba bez zmartwień), kiedy ona jest "pod kreską", bo nie wie, co nazywamy starzeniem pozytywnym? Znalazła w Internecie poważny artykuł:

ale kiedy ona ma to czytać? Przecież nie może zrezygnować z gry w remika w Żółtym Parasolu lub z poważnych dyskusji o wystawie "Wiwat muzeum" w Muzeum Narodowym na spotkaniach grupy Atelier Kultury,
która kończy się 26 lutego 2023. 


A wszystko z powodu jej wyprawy do Centrum Aktywności Lokalnej "Plac Grunwaldzki od Nowa", prowadzonego przez Fundację "Ładne Historie". Chciała na własne oczy zobaczyć warsztaty dla seniorów: "Trening umysłu na emeryturze", prowadzone przez Piotra Łąckiego:
O Fundacji "Ładne historie" ona słyszała już wcześniej, bo chodziła na zajęcia z Marysią Ziębą, prezeską fundacji:

Wirtualna Kultura mogła wziąć udział w zajęciach, bo akurat tego dnia jedna z uczestniczek zgłosiła swoją nieobecność. Do tego namówiła ją Ewa, którą Wirtualna Kultura zna z innych zajęć i wydarzeń:
Zajęcia trwały dwie godziny i były bardzo urozmaicone - coś dla ciała, ducha i umysłu, różne formy treningu oraz pobudzania kreatywności i myślenia wbrew szablonom, a nawet wskazówki dietetyczne (ile trzeba pić płynów i dlaczego warto jeść orzechy). 

Wirtualna Kultura
  • dowiedziała się, dlaczego trzeba mówić "zrobiłam" zamiast "udało się" (sprawczość kontra losowość)
  • poznała japońskie liczebniki i ich zastosowanie do ćwiczeń fizyczno-emocjonalnych, kliknijcie na zdjęcie powyżej
  • próbowała rozwiązać kilka zadań na kreatywne myślenie (jak w ciągły sposób połączyć linią punkty "bez powtórzeń"  lub obliczać liczbę kwadratów w danej figurze z kropek)
  • wykonała kilka ćwiczeń gimnastycznych na rozgrzewkę (dla innych uczestników zajęć był to przy okazji test, czy ćwiczenia zapamiętali z poprzednich zajęć)
  • poznała mądrą myśl Konfucjusza: "Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumię", kliknijcie: Cytaty psychologiczne oraz tutaj: Wyjaśnienie znaczenia zacytowanej myśli Konfucjusza
  • zanotowała cytat: "Kto chce znajdzie sposób, kto nie chce znajdzie powód" - dla chcącego nie ma nic trudnego
  • przekonała się, że z liter słowa "lokomotywa" można ułożyć 100 innych słów!
  • uwierzyła, że warto wyjść poza schematy, na przykład, co tydzień ugotować (zjeść) jakąś nową potrawę, a do domu wracać za każdym razem inną ścieżką.

Na koniec była zabawa "dla dojrzałych dzieci": budowa najwyższej wieży z makaronu, sznurka, papieru, taśmy klejącej przy pomocy nożyczek. Na zdjęciu pierwszym jest grupa, która zajęła drugie miejsce, bo czasu było tak dużo, że inna grupa jej pomysł podpatrzyła i zbudowała wieżę ciut wyższą.

Radości była dużo. Obie wieże są na ostatnim zdjęciu. Z lewej strony jest wieża wykonana przez grupę, która jest na pierwszym zdjęciu. Autorka pomysłu ma niebieski sweterek.

Zadanie domowe: Napisać opowiadanie, w którym każdy wyraz ma literę "a".

Krystyna - Wirtualna Kultura

6 komentarzy:

  1. Wpis jak zawsze daje swietne rady z duza doza humoru. Zazdroszcze seniorom Wroclawia i pozdrawiam z Paryza

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis. Dziękuję, Krysiu. 👏👏👏👏♥️

    OdpowiedzUsuń
  3. Krysiu! zobacz - udało się, i nie jestem już "Anonimowy"...
    Fantastyczny post, ciekawy, bogaty w zaskakujące nowinki, świetnie się zrelaksowałam i wiele nauczyłam. Bo przecież o to chodzi. W zadaniu domowym nie chcąc utrudniłam sobie, bo zrozumiałam opacznie, mianowicie: że całe opowiadanie ma być z wyrazów zaczynających się na literkę "a". Zaszłam aż do kilku zdań, i ... wtedy jeszcze raz przeczytałam zadanie i...ulżyło mi, a nawet stało się łatwe. Ale zabawa przy tym jest przednia. Choruję już trzy tygodnie (grypa w różnych odmianach) więc ostatnie posty są dla mnie wielką rozrywką. Dziękuję serdecznie i pozdrawiam Majka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ..na własne potrzeby uznałam, że ja osobiście starzeję się pozytywnie, dlatego też pochwaliłam się tutaj - publicznie. Baj baj...

      Usuń
    2. Maju, przyślij obie wersje zadania domowego. Dużo zdrówka!
      Krystyna

      Usuń
  4. No nie wiem Krysiu - czy to na pewno dobry pomysł?
    To ołówkowe opowiadania. Może zrobię foto i poślę Ci prywatnie? Tylko dla Ciebie?
    Pomyślę jeszcze...

    OdpowiedzUsuń