niedziela, 28 listopada 2021

Czy Wirtualna Kultura lubi ankiety?

Wirtualna Kultura osoba dojrzała, czyli seniorka, zna ankiety papierowe, internetowe i telefoniczne. Ma do nich ograniczone zaufanie. Gdy ktoś dzwoni do niej i mówi, że ankieta będzie trwała 10 minut, to ona się zgadza w zależności od celu ankiety. Na przykład, jeśli ankieter interesuje się, jaką ona lubi muzykę, to ona się zgadza. I dopiero wtedy zaczyna się zabawa: po ilu pytaniach będzie mogła się zorientować, co jest prawdziwym, jej zdaniem, celem ankiety i kto ją zlecił? Czy braliście kiedyś udział w takiej "zabawie"? 

W ankiecie o ulubionej muzyce bardzo szybko pojawiły się pytania o znajomość nazw stacji radiowych i o częstość ich słuchania, w tym o pory dnia, gdy ona włącza radio. Od  tego momentu dla Wirtualnej Kultury było oczywiste, że celem ankiety jest ranking popularności radiostacji i że ankieta jest zlecona przez jedną z nich w celu ustalenia preferencji słuchaczy.

W połowie października 2021 Wirtualna Kultura dostała z Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych mail z trzema załącznikami: Ankieta informacyjna dla Gminy Wrocław, Analiza ankiet informacyjnych, Podsumowanie ankiet FAS. Te dokumenty są dostępne na internetowych stronach Fundacji Aktywny Senior:

W mailu napisano:

"W imieniu organizacji członkowskiej Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych - Fundacji Aktywny Senior przekazuję w spostrzeżenia i sugestie wynikające z przeprowadzonych ankiet w okresie od marca do sierpnia 2021 roku we Wrocławiu. Dotyczyły one sprawdzenia, posiadanej aktualnej wiedzy i umiejętności Seniorów na temat swoich telefonów komórkowych i smartfonów. "   

Po trzykrotnym przeczytaniu powyższego fragmentu maila Wirtualna Kultura pomyślała, że wnioski z ankiety przekazuje Fundacja Aktywny Senior, dla której ważne jest podkreślenie, że jest ona członkiem Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych. A może to było ważne dla DFOP?


Na początku formularza z wyżej wspomnianą ankietą napisano:

"Zapraszamy Państwa do udziału w badaniu ankietowym, którego celem jest poznanie odpowiedzi na pytania, przy pomocy jakiego sprzętu najchętniej komunikują się wrocławscy seniorzy? A także w jakie niezbędne funkcje użytkowe ten sprzęt powinien być wyposażony teraz i w przyszłości?

Wyniki tego badania zostaną przeanalizowane, uporządkowane i dostarczone dla Gminy Wrocław w celu „dopasowania” treści przyszłych konkursów edukacyjnych dla seniorów ogłaszanych przez Gminę Wrocław.
"

W podsumowaniu ankiet można przeczytać:

"Ankiety przeprowadzono na grupie 241 mieszkańców Wrocławia, której dużą częścią były osoby w wieku 68 – 75 lat. Kobiety stanowiły 3/4 ankietowanych.

Ankieta pokazała, że prawie połowa respondentów używa telefonu komórkowego tylko do dzwonienia, wysyłania SMS-ów i robienia zdjęć. Czynności te nie sprawiają ankietowanym problemu, ale pozwalają wnioskować, że Seniorzy nie wykorzystują potencjału swoich telefonów.(...)

(...) powinniśmy dążyć do zmiany myślenia i postrzegania, Seniorów przez pryzmat dotychczasowych nawyków i stereotypów mówiących o zacofaniu, wykluczeniu,(...)

Seniorzy sami z siebie dostosowali się i dostosowują się do zamieniającej się technologii, jednak ciągle potrzebują wsparcia w postaci szkoleń, ale już nie na komputerach czy laptopach a naszym zdaniem wyłącznie na smartfonach. (...)

Przyznajemy jednocześnie, że dopiero przy opracowywaniu wyników dostrzegliśmy popełnione błędy w formułowaniu treści niektórych pytań czy sposobie ich zadawania. Naszym zdaniem nie miało to istotnego wpływu na wyniki. Istotne jest to, co chcielibyśmy rekomendować. Czyli to, aby cyklicznie w sposób profesjonalny badać zachowania senioralnej grupy społecznej i z dużą rozwagą tworzyć odpowiednie programy szkoleń. (...)"



Wirtualna Kultura długo się zastanowiła, czy powinna się podzielić z czytelnikami bloga refleksjami i pytaniami, jakie pojawiły się w jej głowie po przeczytaniu wyżej wspomnianych trzech dokumentów. Doszła do wniosku, że tak, skoro jest właścicielką statuetki "Przyjaciel seniorów":

Oto niektóre z pytań i uwag z głowy Wirtualnej Kultury:
  • Po co przeprowadzać ankietę, którą udało się zainteresować tylko 241 osób spośród 160-180 tysięcy wrocławskich seniorów, i rekomendować dalsze ankietowanie?
  • Celem ankiety było poznanie odpowiedzi na pytanie "przy pomocy jakiego sprzętu najchętniej komunikują się wrocławscy seniorzy". To po co pytać, z usług jakiego operatora telefonii komórkowej korzystają seniorzy i ile to ich kosztuje? Co naprawdę było celem tej ankiety?
  • Drugim celem ankiety było pytanie "w jakie niezbędne funkcje użytkowe ten sprzęt powinien być wyposażony teraz i w przyszłości". Wirtualna Kultura nie znalazła w ankiecie bezpośrednich pytań na ten temat ani wniosków w podsumowaniu.
  • W podsumowaniu brak podstawowej informacji, ilu seniorów wypełniło ankiety przez internet. Na podstawie odpowiedzi takich seniorów nie można wyciągać wniosku, że nie ma "zacofania i wykluczenia". itd
I jeszcze jedna uwaga. Wirtualna Kultura nie zgadza się z opinią zawartą w podsumowaniu, że szkolenia dla seniorów powinny być wyłącznie na smartfonach. Nie można zapominać, że ekran smartfonu jest mały. 

Wirtualna Kultura zachęca Was do wyrobienia własnego zdania na temat ankiety. Kliknijcie jeszcze raz: 

Uwaga. Dwa pierwsze zdjęcia były zrobione na warsztatach komputerowych dla seniorów w Żółtym Parasolu. Trzecie w Narodowym Forum Muzyki przy okazji wręczania statuetek "Przyjaciel seniorów". Kliknijcie na miniatury zdjęć.

Krystyna - Wirtualna Kultura

4 komentarze:

  1. Zdjecie Wirtualnej Kultury jest wspaniale, pasuje do nagrody!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna nagroda .Gratulacje dla nagrodzonych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz racje ze smartfonami - ekrany sa za male!Czyżby ankieta byla zlecona przez jakiegos operatora telefonicznego?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też uważam ,że dla seniorów 75+ ekran smartfona jest za mały i ma wiele niewiadomych dla mnie.

    OdpowiedzUsuń