sobota, 6 marca 2021

Minął rok


Na zdjęciu Wirtualna Kultura jest z Damianem Dudałą 6 marca 2020 na otwarciu Centrum Aktywności Lokalnej przy ul. Prądzyńskiego. Ostatnio przysłuchiwała się online debacie, zorganizowanej przez Damiana, na temat szeroko rozumianego bezpieczeństwa w mieście. Damian jest prezesem Zarządu Fundacji Instytut Badań i Rozwoju Lokalnego.
Niestety w trakcie debaty nikt nie pomyślał o wspólnym zdjęciu Damiana i Wirtualnej Kultury.   

Wirtualnej Kulturze początek pandemii kojarzy się z 6 marca 2020. Oto fragment jej zapisków, wysłanych w lipcu 2020 na konkurs zorganizowany przez Państwowe Archiwum w Warszawie (kliknijcie: O tempores, o mores - zapiski rodzinnego archiwisty)

"Pod koniec lutego zaczęłam się niepokoić. Uzupełniłam zamrażalnik, kupiłam papier toaletowy, środki czystości, leki. Wiedziałam, co dzieje się w Niemczech i Paryżu. Na początku marca zaczęłam się autentycznie bać wirusa. Byłam przekonana, że trzeba unikać skupisk ludzi. Jeszcze 4 marca 2020 poszłam na wystawę Opus Magnum obrazów Michaela Willmanna w Muzeum Pod Czterema Kopułami, a 6 marca 2020 na otwarcie Centrum Aktywności Lokalnej przy ulicy Prądzyńskiego we Wrocławiu. Moja aktywność zakończyła się na specjalnej projekcji filmu Wiesława Saniewskiego "Banach. Między duchem a materią", nakręconego dla Telewizji Polskiej w ramach serii o wybitnych Polakach. Dwunastego marca 2020 "zamknięto" uczelnie - zaczęło się zdalne nauczanie. Od tej pory nigdzie nie bywam, (...)"
W końcowym fragmencie zapisków, w lipcu 2020, Wirtualna Kultura napisała:

"Nie ukrywam, że inaczej wyobrażałam sobie rozwój sytuacji spowodowanej pojawieniem się koronawirusa w Polsce. W marcu 2020 myślałam, że w maju lub czerwcu będziemy mieli to za sobą. Z każdym tygodniem przesuwałam granicę końca. Teraz doszłam do wniosku, że koronawirus nas nie opuści. Nadzieja jest w lekach i szczepionce. Do tego czasu izolacja społeczna, moim zdaniem, będzie niezbędna, ale jak ją zapewnić? (...)

Niektóre moje obawy na szczęście się nie potwierdziły. W pierwszym okresie pandemii młodzi ludzie otoczyli mnie, seniorkę, troskliwą opieką. To było wzruszające. Obawiałam się jednak, że pewnego dnia młodzi obrócą się przeciwko starym. Bo co jest ważniejsze? Przedłużenie życia schorowanym seniorom, czy zapewnienie warunków do życia młodym i ich rodzinom. (...)

Gdy zaczęła się pandemia nie miałam maseczek, rękawiczek, środków odkażających. Teraz są. Zatem można żyć."

Co ona teraz myśli po roku izolacji? Nie zgadza się z tymi, którzy nie przestrzegają ograniczeń. Większość z nich uważa, że świat bez ograniczeń wyglądałby tak samo jak z ograniczeniami, bo nic im się złego nie stało, mimo że się nie izolują. Jej zdaniem, są w błędzie. Nic im się nie stało, bo inni się dla nich izolują. To tak jak w starej piosence: ktoś czuwa, by ktoś inny mógł spać.

Druga refleksja to fakt, że do życia niewiele potrzeba i że można żyć na małej przestrzeni. Dlatego zatroszczmy się o nasze osiedla. Zajrzyjcie na platformę "Wrocław rozmawia", aby się przekonać, co na osiedlach się dzieje:
Możecie wziąć udział w konsultacjach na temat zmiany Statusu wrocławskich osiedli:
 
Formy konsultacji: zbieranie uwag na piśmie, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
internetowy formularz opinii.

Termin rozpoczęcia konsultacji: 5 marca 2021r.

Termin zakończenia konsultacji: 19 marca 2021r.

Uwagi sporządzone na piśmie  można przesyłać w terminie do dnia 19 marca 2021r. na adres:
  • Wydział Partycypacji Społecznej, ul. G. Zapolskiej 4, 50-032 Wrocław 
(w przypadku przesłania uwag za pośrednictwem operatora pocztowego decyduje data wpływu do Wydziału Partycypacji Społecznej).
Szczegóły, teksty uchwał, formularze są podane na platformie Wrocław rozmawia, kliknijcie: Konsultacje w sprawie zmiany statusu osiedli.

Warto zapoznać się z projektami uchwał, które określają m.in zakres działania Rad Osiedli:
W ramach konsultacji zaplanowano dwie debaty online:
  • 10 marca o godz. 17:00-18:30– spotkanie tylko dla Rad Osiedli (zaproszenie na spotkanie zostanie wysłane na adres e-mail Rady Osiedla, Przewodniczącego Zarządu i Przewodniczącego Rady Osiedla)
  • 15 marca (poniedziałek) o godz. 17:00-18:30 – spotkanie otwarte dla mieszkańców Wrocławia z bezpośrednią transmisją na profilu facebookowym Wrocław Rozmawia, gdzie każdy będzie mógł zadawać pytania w komentarzach pod transmisją.

Kliknijcie na zdjęcie Damiana i Wirtualnej Kultury. Zdjęcie zrobiła Ola - ona też "otwierała" CAL na Prądzyńskiego.

Krystyna - Wirtualna Kultura

1 komentarz:

  1. Posluchalam z nostlagia- Na straznicy. Dziekuje za ta mila piosenke

    OdpowiedzUsuń